Obietnice przedwyborcze, czyli kto co robi w samorz�dzie

W najbli�sz� niedziel� odb�d� si� wybory samorz�dowe. Skrzynki pocztowe mamy pe�ne kolorowych ulotek, kt�re kipi� wyborczymi obietnicami. Zanim p�jdziemy g�osowa�, watro przypomnie� jakie s� kompetencje prezydenta miasta i radnych poszczeg�lnych szczebli i przeczyta� cz�� obietnic, b�d�c bogatszymi w wiedz�, czy to w og�le jest mo�liwe.

Warszawa jest gmin� maj�c� status miasta na prawach powiatu. Jest podzielona na 18 dzielnic (pomocniczych jednostek administracyjnych). Zatem w Warszawie, opr�cz prezydenta wybieramy radnych do Rady m.st. Warszawy (jedna rada dla ca�ego miasta) i radnych 18 dzielnic. Dodatkowo samorz�d ma jeszcze szczebel wojew�dzki, wi�c wybiera� b�dziemy tak�e radnych do sejmiku wojew�dzkiego.

Organem stanowi�cym w Warszawie (czyli organem uchwa�odawczym) jest Rada m.st. Warszawy. Liczy ona 60 radnych wybieranych z ca�ej Warszawy. Rada m.st. Warszawy w szczeg�lno�ci uchwala bud�et miasta, studium uwarunkowa� i kierunk�w zagospodarowania przestrzennego i plany miejscowe, plany inwestycyjne i programy rozwoju. Radni m.st. Warszawy decyduj� o bud�ecie miasta i bud�etach poszczeg�lnych dzielnic. Rada m.st. Warszawy uchwala wieloletni plan inwestycyjny (decyduje o realizacji poszczeg�lnych inwestycji kluczowych dla rozwoju ca�ego miasta, takich jak metro, mosty, szpitale szko�y, etc), przyjmuje polityki miasta takie, jak zasady najmu lokali lub organizacji targowisk, programy zwi�zane z rozwojem sportu, ochrony �rodowiska etc.

W 2008 roku Rada m.st. Warszawy wykorzysta�a szczeg�lne uprawnienie, jakim jest uchwalanie statutu miasta i uchwali�a Statut m.st. Warszawy i statuty dzielnic. Radni rady miasta uczestnicz� w pracach komisji, gdzie uzgadniana jest ostateczna tre�� uchwa� oraz bior� udzia� w sesjach Rady. W kadencji 2006-2010 Rada m.st. Warszawy zbiera�a si� w co drugi czwartek, posiedzenia trwa�y od rana przewa�nie do wieczora. Przed ka�d� sesj� zbiera�y si� wszystkie komisje. Bior�c pod uwag� �rednie zaanga�owanie w prac� trzech komisji, sesje i sprawy mieszka�c�w, bycie radnym to bardzo powa�ne obci��enie czasowe, wymagaj�ce rozleg�ej wiedzy i kompetencji.

Opr�cz radnych miasta w Warszawie pracuje 408 radnych w 18 radach dzielnicowych (liczba radnych w dzielnicy zale�y od liczby mieszka�c�w w dzielnicy). Zadania dzielnic s� okre�lone w ich statutach. Do zakresu dzia�ania dzielnic nale�� sprawy lokalne o zasi�gu dzielnicowym, zwi�zane m.in. z inwestycjami, lokalami po�o�onymi na obszarze dzielnicy, nieruchomo�ciami na obszarze dzielnic, dzielnicowymi plac�wkami o�wiatowymi, sprawy lokalowe, w tym dodatki mieszkaniowe, ewidencja dzia�alno�ci gospodarczej, wydawanie praw jazdy i dowod�w osobistych, rejestracja pojazd�w, pobieranie podatk�w lokalnych.

Z kolei do w�a�ciwo�ci rady dzielnicy nale�y w szczeg�lno�ci opiniowanie dokument�w uchwalanych przez Rad� m.st. Warszawy w zakresie dzia�ania danej dzielnicy, tworzenie, jednostek pomocniczych ni�szego rz�du w dzielnicy (np. osiedli lub kolonii), wyb�r i odwo�anie burmistrza dzielnicy; zajmowanie stanowisk, wyra�anie opinii oraz zg�aszanie wniosk�w w sprawach istotnych dla dzielnicy.

Rady dzielnic wyst�puj� z inicjatyw� podj�cia uchwa�y lub stanowiska przez Rad� Miasta.

Jak wynika z powy�szej listy, radni dzielnic maj� mniej zada� o charakterze systemowym lub strategicznym dla Warszawy. W zamian za to nie do przecenienia jest ich rola w kontakcie i bie��cej pomocy mieszka�com. To s� radni, kt�rych mieszka�cy powinni zna� i w pierwszej kolejno�ci ich prosi� o pomoc. Radni, opr�cz udzia�u w posiedzeniach komisji, uczestnicz� w posiedzeniach rad dzielnic. Opr�cz tego pe�ni� sta�e dy�ury i pomagaj� mieszka�com za�atwia� ich sprawy. W statucie Dzielnicy Praga - P�noc zadania radnego zapisane s� nast�puj�co "Radny utrzymuje sta�� wi� z mieszka�cami dzielnicy oraz ich organizacjami, a w szczeg�lno�ci przyjmuje zg�aszane przez nich postulaty i przedstawia je organom dzielnicy do rozpatrzenia". Radni dzielnic musz� by� przede wszystkim blisko ludzi. W niedzielnych wyborach b�dziemy wybiera� te� radnych sejmiku wojew�dzkiego. Sejmik jest organem stanowi�cym i kontrolnym samorz�du wojew�dztwa. Sejmik jest przede wszystkim odpowiedzialny za rozw�j w skali regionu, a wi�c za polityk� regionaln�. Wa�ne jest �eby radni sejmiku wojew�dzkiego wybierani przez warszawiak�w umieli pogodzi� interesy wojew�dztwa z potrzebami naszego miasta.

Zatem wybierajmy! Nie dajmy wybiera� innym, sami decydujmy o swoim otoczeniu!

Ja dodatkowo proponuj� cieszy� si�, �e mo�emy uczestniczy� w wolnych samorz�dowych wyborach. Takie wybory to naprawd� �wi�to demokracji! To wybory, kt�re najbardziej namacalnie, a najmniej medialnie wp�ywaj� na nasze otoczenie.



Dorota Zbi�kowska
6641