Bliski koniec kostki chodnikowej?
Cho� krytyczne opinie spo�ecznik�w, obro�c�w zabytk�w, architekt�w i zwyk�ych mieszka�c�w w sprawie stosowania na warszawskich chodnikach tzw. kostki Bauma by�y dot�d jak wo�anie na puszczy, pojawi�a si� szansa na zmiany. Pisali�my o tym, �e tak�e Zwi�zek Stowarzysze� Praskich wystosowa� apel do w�adz Warszawy w tej sprawie, kt�ry popar�o wiele organizacji spo�ecznych. Pomimo braku odpowiedzi na pismo, w ko�cu nad problemem pochylili si� tak�e miejscy urz�dnicy. Cieszy, �e wojn� tandetnej kostce wypowiada sam wiceprezydent Wojciechowicz - w ubieg�ej kadencji otwarcie promuj�cy chaos w miejskiej urbanistyce. Odpowiednie przepisy przygotowuj� podleg�e mu miejskie Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Architektury i Planowania Przestrzennego we wsp�pracy z konserwatorem zabytk�w. Maj� one okre�li� dopuszczalne w poszczeg�lnych rejonach miasta rodzaje nawierzchni, przekroje ulic wraz z zieleni�, a tak�e ujednolici� meble uliczne (�awki, kosze, latarnie, stojaki rowerowe itp.). Inwazja betonowej kostki - taniej i �atwiejszej tak do po�o�enia, jak i do rozebrania w przypadku konieczno�ci remontu infrastruktury podziemnej - rozpocz�a si� 20 lat temu wraz ze zmian� systemu politycznego i trwa praktycznie do dzi�. Poza tandetnym wygl�dem, psuj�cym wizerunek miasta, kostka Bauma po�rednio przyczyni�a si� tak�e do - nieznanego w innych miastach europejskich - szerokiego przyzwolenia na parkowanie samochod�w na chodnikach. Przeznaczona na tereny przemys�owe kostka lepiej wytrzymywa�a nacisk pojazdu ni� p�yty chodnikowe. Teraz ma si� to zmieni� i kostka ma trafi� tam, gdzie powinna - co najwy�ej na miejsca parkingowe dla samochod�w. Cho� nadal ma wielu zwolennik�w, zw�aszcza w�r�d pracownik�w niekt�rych s�u�b miejskich, kt�rzy promuj� co najwy�ej jej bardziej szlachetne odmiany, okazuje si� jednak, �e znikaj�ce stare p�yty chodnikowe o rozmiarach 35x35 cm i 50x50 cm nie s� jedynie wspomnieniem komunizmu. Uk�adane z takich dobrej jako�ci p�yt posadzki miejskie zdobi�y tak�e przedwojenn� Warszaw� i s� charakterystycznym dla niej elementem ulicznego wystroju. Poza rozmiarami element�w nawierzchni, dla jej u�ytkownik�w wa�ne jest tak�e, aby by�a ona w miar� g�adka. Uk�adane w mie�cie nawierzchnie z kostki betonowej r�wne nie s�. Ka�dy element jest na brzegach �ci�ty, czyli fazowany, co staje si� szczeg�lnie dokuczliwe przy konieczno�ci u�ycia w�zka na zakupy, walizki na k�kach, a nawet w�zk�w dla dzieci czy dla inwalid�w. Tego problemu dotyczy�a te� silna i wytrwa�a presja �rodowiska rowerzyst�w, po wielu latach uwie�czona wprowadzeniem nakazu budowy dr�g rowerowych wy��cznie z asfaltu, a nie jak dot�d z kostki. Przygotowywane przepisy maj� ukr�ci� samowol� w tym wzgl�dzie tak�e na chodnikach. Sprawa jednak nie jest tak oczywista. W przypadku �cie�ek rowerowych nadal zbyt cz�sto rozporz�dzenie prezydenta miasta w tej sprawie jest przez s�u�by miejskie zwyczajnie ignorowane. Pozostaje pytanie, czy z dala od presti�owych trotuar�w problem kostki te� zostanie unormowany. Na Pradze P�noc wykostkowano ju� prawie wszystko - po reprezentacyjnej Targowej, 11 Listopada, czy Bia�ostockiej, szara tandeta zala�a obecnie pl. Hallera. I chyba na tym si� nie sko�czy. Cieszy, �e dzi�ki wcze�niejszym konsultacjom spo�ecznym, przed kostk� zostanie ocalona ulica Kaw�czy�ska. I cho� np. dla mieszka�c�w Bia�o��ki powy�sze informacje mog� brzmie� dziwnie w obliczu dotkliwego braku jakichkolwiek chodnik�w i z pewno�ci� nawet kostk� Bauma nie pogardz�, mo�e otrzymaj� oni, tak�e w zakresie nawierzchni, szans� na �adniejszy wizerunek dzielnicy bez powtarzania b��d�w innych, bez przechodzenia przez "kostkow� zaraz�"? Kr. |